OM SHAKESPEARE
© Shakespearesällskapet och respektive skribent


Bli shakespeareexpert på 5 minuter!
Shakespeare i ett nötskal - Shakespearemysterier
och vad vi vet säkert - snabb guide gernom
pjäserna - 6 pjäser man måste känna till -
4 udda pjäser att briljera med.
Text: Göran Everdahl

Läs

Mitt möte med Shakespeare
Carl-Göran Ekerwald skriver
Stäng in mig i ett rum med Shakespeares
samlade verk och jag ska räkna mig som en
lycklig globetrotter
.
Text: Carl-Göran Ekerwald
Läs


Intervju med dramatenchefen
Staffan Valdemar Holm

Om hans version av Hamlet med Claudius och
Gertrud som 'dyngraka' och Ofelia som freestyle-
lyssnandetonåring med obscena visor på sin repertoar.
Om några av de svårigheter man kan stöta på när man
sätter upp Shakespeares pjäser för en modern publik.
Intervju: Roland Heiel

Läs


Professor emeritus Erik Frykman skriver sina teaterminnen.
Från Stormen vid invigningen av Göteborgs stadsteater år 1934 fram till i dag. Del 1

Text: Erik Frykman
Läs

Erik Frykman skriver sina teaterminnen. Del 2
Text: Erik Frykman

Läs

Jasenko Selimovic, konstnärlig ledare på Göteborgs Stadsteater:
Shakespeares pjäser är filosofiska diskussioner. Samtidigt är många pjäser rena deckare. Pjäserna är också oerhört vackra poetiska verk. För det fjärde är det förstås dramatik.
Intervju: Roland Heiel
Läs

Att översätta Shakespeare
Översättaren och dramaturgen Jan Mark berättar.
Intervju: Roland Heiel

Läs

Shakespeares första år i London.
Text:
Rune Blom
Läs


Att skapa med Shakespeare och andra klassiker
Margreta Söderwall bildade 1949 ett Shakespearesällskap. Under många år spelade hon sedan teater och turnerade med ungdomar.
Text:
Margreta Söderwall
Läs


Shakespeare i Stratford och på Österlen
Intervjuer med David Troughton vid The Drama Pool i Stratford, Harriet Walter, firad shakespeareaktris i Stratford, och med Sara Erlingsdotter, som leder Mellby Scenkonst på Österlen.
Intervjuer: Kent Hägglund och Roland Heiel
Läs


Intervju med Karin Enberg som satte upp Som ni vill ha det på Bohusläns teater:
– Jag tycker komedierna görs alldeles för sällan. Det är fortfarande lite finare att göra tragedier. De anses innehålla mer, men komedierna innehåller mer än man tror. I tragedin är det alltid för sent. I komedin är det aldrig för sent.

Intervju: Roland Heiel

Läs


Intervju med skådespelaren Stina Ekblad och med regissören John Caird.
– Om det går för lång tid utan att jag på något sätt får syssla med Shakespeare känns det lite fattigt. Strindberg är rolig att hålla på med för att han skrev på vårt eget språk, och Tjechov för att han vet så mycket om människor, men Shakespeare är makalös på det sättet att han har allt. Där finns frågorna, där finns formuleringarna. (Stina Ekblad)

Intervjuer: Roland Heiel
och Kent Hägglund
Läs


Intervju med Erland Josephson:
– Jag har haft mycket roligt med Shakespeare
.
Vid 16 års ålder spelade han Antonio i Köpmannen i Venedig. Det var på gymnasiet. Regissören var 21 år och hette Ingmar Bergman. Andra legendariska regissörer som Josephson arbetat med är Alf Sjöberg vid Dramaten och Peter Brook.
Intervju: Roland Heiel
Läs


Erik Ehn, skådespelare på Dramaten:
Teater är en överenskommelse med publiken: "Det här är kungen va!" Ingen säger då: "Nä nä jag såg honom på 'Seven-Eleven' för en timme sen!

Intervju: Roland Heiel

Läs


Niklas Rådström, författare och dramatiker:
Att säga hur jag kom i kontakt med Shakespeare första gången är ungefär som att säga 'när åt jag Kalles kaviar första gången?'

Intervju: Roland Heiel

Läs


Rolf Degerlund, isteaterchef, berättar om Ice Globe Theatre i Jukkasjärvi.
Det samiska sättet att berätta är starkt och vi vill också därför spela Shakespeare på samiska. Det finns en sådan oerhörd kraft i det språket, en otrolig upplevelse, lika stor som Shakespeare själv.

Intervju: Roland Heiel

Läs


Teater "i" spelar Trettondagsafton för mellanstadiet
... och Dockteater Tittut presenterar Romeo å Julia … åsså lilla Puck

Intervju: Roland Heiel

Läs